TÉMÁK
|
Középszint
|
Emelt szint
|
|
1. Ember és
nyelv
|
A nyelv mint
jelrendszer.
Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés viszonya.
A nyelv mint az egyén, illetve mint a közösség
alkotása.
A beszéd mint cselekvés, a nyelv és a beszéd funkciói.
A nyelv diakrón és szinkron változásainak
jellemzése példákkal
|
A nyelv szerepe a
világról formált tudásunkban.
A nyelvi változás, a nyelv mint változó rendszer.
|
|
2. Kommunikáció
|
A kommunikációs
folyamat tényezői és funkciói, ezek összefüggései a
kifejezésmóddal.
A kommunikáció nyelvi és nem nyelvi kifejezőeszközei.
A kommunikáció formája: a szóbeliség és az írásbeliség.
A szövegfajták tartalmi és formai jellemzőinek kapcsolata
a kommunikációs folyamattal.
|
A kommunikáció
fogalmának
interdiszciplináris jellege.
|
|
2.1. A jel, a
jelrendszer
|
A jel, jelek,
jelrendszerek a nyelvi és nem
nyelvi közlésben.
|
A nyelvi jel
sajátosságai.
|
|
1.2.2. Nyelvi és
vizuális
kommunikáció
|
Az emberi
kommunikáció nem nyelvi formái (pl. gesztusok, mimika, térközszabályozás, tekintet,
külső megjelenés, csend). A vizuális
és a nyelvi jel, a vizuális és a nyelvi
kommunikáció.
|
Társadalmak és
kultúrák jelrendszereinek történeti eltéréseire egy-két példa (a
folklór, az utca, az elektronikus kommunikáció jelrendszere).
|
|
2.3. A
nyelv-használat mint
kommunikáció
|
A kommunikációs
folyamat tényezői és
összefüggésük megértése, bizonyítása
beszédhelyzetek elemzésével,
szövegértelmezéssel, szövegalkotással.
|
A nyelvi és nem
nyelvi kommunikációs normák kultúránkénti eltérései példák
alapján.
A kommunikációs funkciók fogalma és szerepe.
|
|
2.4.
Kommunikációs
funkciók és
közlésmódok
|
Példák a különböző
közlésmódok
kommunikációs funkciói (párbeszéd,
történetmondás, levél, üzenet, feljegyzés,
köszönés, megszólításformák).
|
|
|
2.5. Személyközi
kommunikáció
|
A közvetlen emberi
kommunikáció néhány
sajátszerűsége. A mindennapi - nyilvános és magánéleti - élethelyzetek néhány
tipikus kommunikációs konfliktusa és lehetséges feloldásuk.
|
A közvetlen
személyközi kommunikáció, az írott és elektronikus tömegkommunikáció
különbségeinek felismerése és összehasonlítása.
|
|
2.6. A
tömeg-kommunikáció
|
A tömegkommunikáció
hatása a nyelvre és a gondolkodásra.
|
|
|
3. A magyar
nyelv története
3.1. A magyar
nyelv rokonsága
|
A magyar
nyelvrokonság főbb bizonyítékai
néhány példával.
|
A nyelvrokonság
kutatásának módszerei.
Az ősmagyar, az ómagyar,közép-magyar korszak,
az újmagyar kor
|
|
3.2.
Nyelvtörténeti
korszakok
|
A magyar nyelv
történetének fő szakaszai:
Egy
nyelvtörténeti korszak jellemzése.
A nyelvtörténet forrásai: kézírásos és
nyomtatott nyelvemlékek.
A tihanyi apátság alapítólevele, a Halotti beszéd és
könyörgés, az Ómagyar Mária-siralom főbb jellemzői.
A nyelvújítás mibenléte, történelmi, művelődéstörténeti
háttere, hatása – példák alapján.
|
A nyelvtörténeti
korszakokat jellemző változások néhány példája a hang-rendszerből, a
nyelvtani rendszerből.
Az életmód, a történelem és a szókincs néhány
összefüggése, anyagi és szellemi műveltség megjelenése a szókészletben
- néhány példával.
A szókészlet
rétegei: ősi örökség, belső keletke-zésű
elemek,jövevény-szók, nemzetközi
műveltségszók, idegen szavak.
Néhány szöveg bemutatása a régi magyar irodalom
köréből (pl. Pázmány Péter, Mikes Kelemen)
|
|
3.3. Az írott
nyelvi norma
kialakulása
|
|
Az egységes írott
nyelvi norma kialakulása.
A könyvnyomtatás, a tudományok fejlődésének
szerepe.
|
|
3.4.
Nyelvművelés
|
A mai magyar
nyelvművelés néhány alapkérdése.
|
A nyelvművelés
szerepe az új nyelvi fejlemények, jelenségek értelmezésében.
|
|
4. Nyelv és
társadalom
4.1.
Nyelvváltozatok
|
A társadalmi és
területi nyelvváltozatok és a norma.
A főbb nyelvváltozatok: a nyelvi sztenderd, a köznyelv, a regionális
köznyelv, a nyelvjárások és a csoportnyelvek (szaknyelv, rétegnyelv, ifjúsági
nyelv, szleng).
Az egynyelvű szótárak ismerete.
|
A rétegnyelvi
szótárak (pl. tájszótár, szaknyelvi szótár).
Legalább egy nyelvjárástípus főbb jellemzői (pl. nyugati,
palóc, déli, tiszai, mezőségi, székely, csángó).
A szókincs szerepének jellemzése nem irodalmi és
irodalmi művekben (pl. újságnyelvben, szaknyelvben, szociográfiában).
|
4.2. Kisebbségi
nyelvhasználat
|
A Magyarországon
beszélt kisebbségi nyelvek megnevezése. A kisebbségi nyelvhasználat, nyelvi
kultúra társadalmi jelentősége.
|
A főbb nézetek a
kétnyelvűségről, a
kettősnyelvűségről.
Nyelvpolitika, nyelvi tervezés
|
4.3. A határon
túli magyar
nyelvűség
|
A határon túli
magyar nyelvhasználat főbb adatai, tendenciái
A nyelvközösség helyzete és nyelvhasználata közötti összefüggés
|
|
4.4.
Tömeg-kommunikáció és nyelvhasználat
|
A
tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai
és hatáskeltő eszközei.
Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a nyelvi
érintkezésre (pl. szövegszerkesztés számítógéppel, kommunikáció az
interneten, elektronikus levelezés)
|
|