magyar irodalom érettségi témakörök, követelmények
TÉMÁK
|
VIZSGASZINT
|
Középszint
|
Emelt szint
|
2.1.1. Életművek
|
Petőfi Sándor, Arany János, Ady Endre, Babits Mihály,
Kosztolányi Dezső, József Attila.
Az életút, az életmű jelentős tényei.
Kronológiai és topográfiai tájékozottság, a szerzők
jellegzetes regionális, kulturális kötődései, a pályakép főbb jellemzői,
néhány kortárs megnevezése.
A főbb művek
szövegismereten alapuló értelmezése, kapcsolatok
a művek között (pl. témák, műfajok,
kifejezésmód, jellemző motívumok), a művek elhelyezése az életműben, az adott korszakban.
Memoriterek szöveghű és kifejező előadása.
Művekről szóló olvasatok, vélemények értelmezése
|
A pályaszakaszokat jellemző főbb témák,kérdésfeltevések.
A pályaképre ható irányzatok és szellemi kötődések, világirodalmi párhuzamok.
Kötetek, ciklusok, témák, motívumok Művek hatása,
fogadtatása - egy-két példa alapján.
A szerző utóélete, helye és hatása az irodalmi-kulturális hagyományban.
Kritikák, különböző interpretációk
|
2.1.2. Portrék
|
Balassi Bálint, Csokonai Vitéz Mihály, Berzsenyi
Dániel, Kölcsey Ferenc, Vörösmarty
Mihály, Mikszáth Kálmán,
Móricz Zsigmond, Szabó Lőrinc, Radnóti Miklós, Weöres Sándor, Ottlik Géza,
Márai Sándor, Pilinszky János.
Az életmű néhány jellemzője keretében 2-3 lírai és/vagy értelemszerűen egy vagy
néhány epikai, drámai alkotás
bemutatása, értelmezése pl. a
korstílus, a téma, a műfaj, a kompozíció, a jellemző motívumok, jelentésrétegek, világlátás alapján.
Memoriterek - legalább három szerzőtől teljes szövegek, összefüggő részletek.
|
Legalább 3-4 lírai és/vagy 1-2 epikai alkotás szövegismereten
alapuló több szempontú értelmezése.
Tájékozottság a korszakban, a kortársak között (pl. Berzsenyi és Kazinczy,
Berzsenyi és Kölcsey; Jókai és kora), az irodalmi hagyományban (pl. az antik hagyomány Berzsenyi, Kosztolányi, Radnóti költészetében).
Műfaji, kifejezésmódbeli, tematikai sajátosságok a korszak szellemi
irányzataival, a korstílussal való összefüggésben is.
A művekben
felvetett kérdések néhány etikai, esztétikai, filozófiai vonatkozása.
|
2.1.3.
Látásmódok
|
Zrínyi Miklós, Jókai Mór, Krúdy Gyula, Karinthy Frigyes, Kassák Lajos, Illyés
Gyula, Németh László, Örkény István,
Nagy László, Nemes Nagy Ágnes,
Szilágyi Domokos.
Választandó legalább három szerző a felsoroltak közül. (A lista bővíthető
legfeljebb két, a fentiekhez hasonló
jelentőségű szerzővel.)
A világlátás
és a kifejezésmód sajátosságainak bemutatása egy-két mű lényegre törő
értelmezésével
|
Választandó legalább 4 szerző a felsoroltak közül.
A választott szerző 2-3 lírai és/vagy 1-2 epikai, illetve drámai művének értelmezése
a korszak szellemi irányzataival való összefüggésben is.
A művekben felvetett kérdések néhány etikai, esztétikai, filozófiai vonatkozása.
A művek fogadtatása,
hatása, utóélete az irodalmi-kulturális
hagyományban - egy-egy példa (pl. Krúdy Gyula és Huszárik Zoltán Szindbád filmje)
|
2.1.4. A kortárs
irodalomból
|
Legalább egy szerző 2-3 lírai és/vagy 1-2 epikai
művének értelmezése az 1980-tól napjainkig tartó időszakból.
Tájékozódás a
kortárs irodalmi nyilvánosságban (pl.
antológiák, irodalmi ismeretterjesztés, könyvhét).
Nyomtatott
szöveg, digitális közlés
|
Egy költő néhány versének; egy-egy drámaíró, illetve prózaíró 1-2 művének értelmezése.
|
2.1.5.
Világirodalom
|
Az európai irodalom alapvető hagyományai: az antikvitás és a Biblia (pl. műfajok,
témák,motívumok, hőstípusok).
A romantika, a századfordulós modernség (a szimbolizmustól az avantgárdig)
jellemzőinek és egy-két kiemelkedő képviselőjének bemutatása.
|
Középkor, reneszánsz, barokk, felvilágosodás, romantika, a 19. század második fele, avantgárd és a 20. század első
fele, a 20. század második fele és kortárs világirodalom jellemzőinek ismerete és korszakonként
legalább két-két mű bemutatása.
Művek értelmezése
- pl. műfaji sajátosságok, a téma, a
kompozíció összefüggései, a lehetséges
és szükséges stíluskorszakbeli, stílustörténeti vonatkozások - a korszak szellemi irányzataival, a korstílussal való
összefüggésben is
|
2.1.6. Színház- és
drámatörténe
|
Színház és dráma különböző korszakokban.
Az alábbi
műveknek, a szerzők/korszakok 1-
1 művének értelmezése az adott korszak színházi/irodalmi hagyományainak összefüggésében: Szophoklész, Shakespeare, Moliére, Katona
József: Bánk bán, Madách Imre: Az ember tragédiáj
|
Színház és dráma (pl. színpadi megjelenítések összehasonlítása).
Egy-egy dráma elemzése a következő szerzőktől/műfajokból:
Ibsen, Csehov, epikus dráma, abszurd dráma
|
2.1.7. Az
irodalom
határterületei
|
Az irodalom kulturális határterületei - népköltészet, műköltészet, alkalmi
költészet.
Az irodalom
filmen, televízióban, dalszövegben, a
virtuális valóságban: az adaptáció, a
műfajcsere jelenségei (pl. irodalom
filmen, rádióban, televízióban, digitális közlésben).
Az olvasmányok iránti tömegszükséglet és a művészi színvonal/minőség összefüggései.
A szórakoztató
irodalom vonzereje, hatáskeltő eszközei (pl. sematizált hőstípusok, élethelyzetek, értékvilág, kalandosság, csattanó,
szójáték).
Egy-két
tipikus műfaj (pl. útirajz, detektívregény,
kalandregény, képregény, tudományos
fantasztikus irodalom, humoros és erotikus irodalom, dalszöveg, sanzon, vicc, reklámvers) jellemzőinek bemutatása.
Mítosz, mese
és kultusz. Film- és könyvsikerek,
divatjelenségek korunk kultúrájában
(pl. A Gyűrűk Ura, Bridget Jones naplója).
|
Könyvnyomtatás, sajtó, irodalom (pl. a folytatásos regény jelentősége és példái).
Egy-egy jellemző nézet az irodalomolvasás szellemi, lelki motivációiról (pl. az olvasásterápia).
„Magas” (elit) művészet és a tömegkultúra viszonyának problémája egy korszakban.
|
Középszint és emelt szint
A témákban megjelöltek
definiálása nem követelmény. Elvárt a vizsgafeladatokban az ismeretelemek,
fogalmak, összefüggések felismerése, alkalmazása, példával történő alátámasztása.
Az emelt szint
fogalomismereti követelményeit dőlt betűvel jelezzük.
A)
Magyar nyelv
beszédtett diakrónia,
szinkrónia
jel,
jelrendszer
a
kommunikáció, a kommunikációs folyamat funkciói, tényezői
finnugor
nyelvcsalád
nyelvi
tervezés, nyelvpolitika, nyelvtörvény
a
helyesírás alapelvei: a kiejtés, a szóelemzés, a hagyomány, az egyszerűsítés
elve
a
magánhangzó, mássalhangzó képzésmódja, alkalmazkodása (hangtörvények)
a
szóelem (morféma) fajtái
a
szójelentés: egyjelentésű, többjelentésű, azonos alakú szó; rokon-és hasonló
alakú, ellentétes jelentésű szó; hangutánzó, hangulatfestő szó
a
szószerkezetek fajtái, alá- és mellérendelő szószerkezetek
egyeztetés
a szintagmákban
jelentés:
szó-, mondat-, szövegjelentés; denotatív, konnotatív jelentés, szótári,
kontextuális jelentés
jelentésrétegek
mondatban, szövegben
jelentésszerkezet,
jelentéselem, jelentésmező, jelhasználati szabály
központozás:
a gondolatjel, a zárójel, a kettőspont, a pontosvessző, az idézőjel szerepe
sajátos
jelentéstartalom: feltétel, következtetés, hasonlítás, megengedés
szóalkotás:
szóképzés, szóösszetétel, mozaikszó
szófaji
rendszerünk, alapszófajok, viszonyszók, mondatszók
a tömegkommunikáció tájékoztató, véleményformáló
műfajai: hír, tudósítás, kommentár, cikk, interjú, riport, glossza, recenzió,
kritika
intertextualitás
szórend:
kötött és kommunikatív (szabad) szórend; aktuális tagolás: ismert és újságoló
rész (téma, réma)
szöveg,
szövegmondat, szövegegységek: bekezdés, tömb, szakasz
szövegkapcsoló
elemek: kötőszó, névmás, névelő, határozószó, előre- és visszautalás (rámutatás,
anafora, katafora, deixis), egyeztetés a szövegben
szövegkohézió
(lineáris, globális)
szövegtípus,
szövegfajta: definíció, magyarázat, kisértekezés, értekezés, tanulmány, esszé,
pályázat; ajánlás, műelemzés, értelmezés; vita, referátum, előadás; hivatalos
levél, meghatalmazás, kérvény, önéletrajz
érvelés:
tétel (állítás), érv, ellenérv, cáfolat; deduktív, induktív módszer
retorika:
szónoklat, alkalmi beszéd, meggyőző szövegműfajok; szónoklat részei: bevezetés
(az érdeklődés felkeltése, jóindulat megnyerése, témamegjelölés), elbeszélés,
érv, bizonyítás, cáfolás, befejezés (összefoglalás, kitekintés), érzelmi
betetőzés
a
stílusirányzatok kifejezőeszközei
alakzatok:
ellipszis, kötőszóhiány, ismétlődés, gondolatritmus, oxymoron
expresszivitás,
eufemizmus, evokáció, archaizálás, egyéni szóalkotás, poétizáció
stílus,
stíluselem, stílushatás
szóképek:
metafora, hasonlat, szinesztézia, metonímia, szinekdoché, összetett
költői kép, allegória, szimbólum
interkulturalitás
irodalmi hagyomány, szöveghagyomány
irodalomtörténet
irodalmiság változó fogalma
mitológia,
mítosz
szóbeliség,
írásbeliség
könyvnyomtatás,
digitális közvetítés
műköltészet,
népköltészet, folklór, népiesség
színház,
színházi konvenciók, a színházi hatás összetevői
tömegkultúra
– bestseller, krimi, tudományos-fantasztikus irodalom
téma,
motívum, vándormotívum, archetípus, toposz
kultusz
esztétika,
filozófia, etika
érték,
esztétikai érték, történeti érték
|
Kategória: témakörök | Hozzáadta:: tanárnő (2012-07-14)
|
Megtekintések száma: 1960
|
|