Arany János
- Húzza alá a hibás adatokat
az Arany Jánosról szóló életrajzi szövegben!
Nem szükséges javítania azokat. Az észrevett hibákért
egyenként 0,5 pontot adunk.
„1817-ben születtem a felvidéki Nagyszalontán. Idős szüleim
szeretetteljes otthont
teremtettek számomra. Akkor sem nehezteltek rám, amidőn
vándorszínészi kalandozásaim
során a főszerepeim messzire szólítottak.
Szűkebb hazámban a nagy műveltségű Teslér László javasolta:
tanulmányozzam többek
között az antik tragédiákat.
Isten ajándékaként tekintettem a Petőfivel való
barátságunkra. Sándorral 1849
szeptemberének végén találkoztam utoljára. Akkor
elhatároztuk: közös ballada-gyűjteményt
adunk ki.
A hűséges barát elvesztése nagyon fájt. Amikor balladát
írtam, sokszor eszembe jutott
kedves alakja. A műfaj különösen vonzó lett számomra, és a
Nagykőrösön született Híd-avatást
kiváltképp megszerettem.
Amikor a Bolond Istók négy éneke elkészült, komolyabban
gondoltam angol
nyelvtudásom tökéletesítésére. Sikerült is lefordítanom a
Rómeó és Júliát.
Büszke vagyok arra, hogy jutalmat, kitüntetést soha nem
fogadtam el senkitől.
Boldog voltam azonban, amikor a jelentéktelennek tűnő
ajándékot, egy ›kapcsos
könyvet‹ Jókai Mórtól átvehettem.”
Az elérhető pontszám:
5
Megoldás:
„1817-ben születtem a
felvidéki Nagyszalontán. Idős szüleim szeretetteljes otthont
teremtettek számomra. Akkor sem nehezteltek rám, amidőn
vándorszínészi kalandozásaim
során a főszerepeim
messzire szólítottak.
Szűkebb hazámban a nagy műveltségű Teslér
László javasolta: tanulmányozzam
többek között az antik tragédiákat.
Isten ajándékaként tekintettem a Petőfivel való
barátságunkra. Sándorral 1849
szeptemberének
végén találkoztam utoljára. Akkor elhatároztuk: közös balladagyűjteményt
adunk ki.
A hűséges barát
elvesztése nagyon fájt. Amikor balladát írtam, sokszor eszembe
jutott kedves alakja. A műfaj különösen vonzó lett számomra,
és a
Nagykőrösön született
Híd-avatást kiváltképp
megszerettem.
Amikor a Bolond Istók négy éneke elkészült, komolyabban
gondoltam angol
nyelvtudásom tökéletesítésére. Sikerült is lefordítanom a Rómeó és Júliát.
Büszke vagyok arra, hogy
jutalmat, kitüntetést soha nem fogadtam el senkitől.
Boldog voltam azonban, amikor a jelentéktelennek tűnő
ajándékot, egy ›kapcsos
könyvet‹ Jókai
Mórtól átvehettem.”
2.
ARANY JÁNOS: MAGÁNYBAN
Az óra lüktet lassu percegéssel,
Kimérve a megmérhetlen időt;
Ébren a honfigond virasztva mécsel,
Homlokra összébb gyűjti a redőt.
Vajúdni meddig tart még e világnak?
Sors! óraműved oly irtóztató:
Hallom kerekid, amint egybevágnak:
De nincs azokhoz számlap, mutató.
Jön, jön... egy istenkéz sem tartja vissza...
Mint mélybe indult sziklagörgeteg:
Élet? halál? átok, vagy áldás lesz? - Ah,
Ki mondja meg! ki élő mondja meg!
Vár tétován a nép, remegve bölcse,
Vakon előtte kétség és homály.
Idő! szakadna bár méhed gyümölcse...
Ne még, ne még - az istenért! - megállj.
Oh mert tovább e kétség tűrhetetlen,
A kockarázás kínját érzenünk;
De nyújtanók a percet, míg vetetlen
A szörnyü csont, ha rajta mindenünk.
Egy lépés a gomolygó végtelenbe,
Holott örvényzik a lét, a halál:
És mi fogódzunk a hitvány jelenbe:
Tarts még egy kissé, gyönge szalmaszál!
Még egy kevéssé... De mely kishitűség!
El, el! ne lássam e dúlt arcokat!
Ész, egybeforrt vágy, tiszta honfihűség,
Bátorságot nekünk mindez nem ad?
Megvert reménnyel induljunk csatába?
Hitben feladjuk már a diadalt?...
Nem, nem! Szivünk egy vértanú imába'
Megedzve, kezdjük a győzelmi dalt!
Az nem lehet, hogy milliók fohásza
Örökké visszamálljon rólad, ég!
És annyi vér – a szabadság kovásza –
Posvány maradjon, hol elönteték.
Támadni kell, mindig nagyobb körökben,
Életnek ott, hol a mártir-tetem
Magát kiforrja csendes földi rögben:
Légy hű, s bízzál jövődbe, nemzetem.
Nem mindig ember, aki sorsot intéz;
Gyakran a bölcs is eszköz, puszta báb;
S midőn lefáradt az erőtelen kéz,
A végzet tengelye harsog tovább;
Csüggedve olykor hagyja lomha gépűl
Magát sodorni az ember fia:
De majd, ha eszmél s öntudatra épűl,
Feltűnik egy magasb hármónia.
És vissza nem foly az időnek árja,
Előre duzzad, feltarthatlanúl;
Csak szélein marad veszteg hinárja,
S partján a holt-viz hátra kanyarúl.
Bízvást!... mi benn vagyunk a fősodorban:
Veszhet közőlünk még talán nem egy:
De szállva, ím, elsők között a sorban,
Vásznunk dagad, hajónk előremegy!
(1861 április – Szépirodalmi Figyelő 1861.05.09.)
FELADATOK
1. Mit jelentenek az adott szóalakok?
mécsel, kerekid, gépűl
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
3 pont
2. Mi a szerepe a szövegben a felkiáltásoknak, a
közbevetéseknek és a hiányos monda¬tok¬nak?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
1 pont
3. Határozza meg a következő mondatban a tagmondatok közötti
viszonyt!
„Az nem lehet, hogy milliók fohásza örökké visszamálljon
rólad, ég!”
………………………………………………………………………… 2
pont
4. Az előreutalás, ráutalás és visszautalás nagy szerepet
játszik a szövegkohézió meg¬te-rem¬tésében. Milyen nyelvi eszközök hozzák létre
ezt a kohéziót? Soroljon fel legalább kettőt, példával!
…………………………………….………………………………….……………………
……………………...……………………………………………...………………………
4 pont
5. Milyen alakzatok, költői képek az alábbiak?
"Jön, jön”
.……………………… 1 pont
„Az nem lehet, hogy milliók fohásza
Örökké visszamálljon rólad, ég!
És annyi vér – a szabadság kovásza –
Posvány maradjon, hol elönteték.” ………..……………… 1 pont
" Idő! szakadna bár méhed gyümölcse...” …………..…………… 1 pont
"jön…., mint mélybe indult sziklagörgeteg” …………..…………... 1
pont
"vér – a szabadság kovásza” ………………………. 1 pont
6. Az alábbi beszédmódok közül (belső monológ, egyenes
beszéd, függő be¬széd, szabad függő beszéd) melyikben íródott Arany János
költe¬mé-nye?
………………………………………………………………………. 1
pont
7. Kik az alábbi idézetek szerzői, és mi a mű címe?
"…Ha majd a jognak asztalánál
Mind egyaránt foglal helyet,
Ha majd a szellem napvilága
Ragyog minden ház ablakán…”
Szerző: ………………………………………Cím: ………………………………….……….
"…Hajt az idő gyorsan, rendes útján eljár,
Ha felülünk, felvesz, ha maradunk, nem vár.
Változik a világ, gyengül, ami erős,
S erős lesz, mi gyenge volt azelőtt.”
Szerző: ………………………………………Cím: ………………………………….……….
2 pont
8. Folytassa további öt sorral az alábbi
memoriter-részletet!
"…oly szent akarat
Hiába sorvadozzanak
………………………………….………………..………..
…………………………………………………………….
…………………………………………………………….
…………………………………………………………….
………..……………………………………………………
9. Mi a hajó-toposz konkrét jelentése Arany versében?
Válaszoljon egy-két kulcsszóval!
…….……………………………………...…………………..……. 1 pont
10. Kitől származik a hajó képének ilyen allegorikus
használata?
………………………………………………………………...……. 1 pont
11. Mi a „Sors” konkrét jelentése Arany versében?
Válaszoljon egy-két kulcs-szóval!
……..………………………………………………………………. 1 pont
12. Arany verse kapcsolatba hozható a hazafias költészet
hagyományával. Melyik korszakra jellemző ez a hagyomány? Nevezzen meg egy-két
jelentős verset!
…………………………………………………………………….
…………………………………………………………………….
2 pont
13. Nevezzen meg legalább egy olyan lírai alkotást a magyar
irodalomból, amelyben meghatározó a magány életérzése!
Szerző: ….………………………………………………………….
A mű címe: ……...………………………………………………….
1 pont
14. Hogyan kapcsolódnak Arany életművéhez a következő nevek,
fogalmak?
Ilosvai Selymes Péter: ……………………………………………. 1 pont
Bolond Istók: ……………………………………………………… 1 pont
Koszorú: …………………………………………………………… 1 pont
Hamlet: …………………………………………………………… 1 pont
Kapcsos könyv: …………………………………………………… 1 pont
15. Mi jellemzi a költemény verselését?
……………………………………………………………………. 1
pont
16. Mi a tiszta rím és az asszonánc? Hozzon a versből
egy-egy példát!
……………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………. 2
pont
17. Kinek a kéziratban olvasott művéről írta Arany János:
„úgy compositiójá¬ban, mint conceptiojában jeles mű”?
……………………………………………………………………..…. 1 pont
18. Egyik méltatója volt nemzeti történelmi tragédiánknak.
Töredékben maradt értelmezésében három körbe rendezi a szereplőket.
Kinek melyik
művéről van szó?
………………………………………………………………………. 1
pont
19. Akadémiai székfoglaló értekezésében az európai és a
magyar barokk két alakját kapcsolja össze. Kiket?
…………………………………………………………….…………. 1 pont
20. Bár németről fordítja az elbeszélést magyarra, annyira
tetszik neki, hogy a főszereplő nevét – Akakij Akakijevicsét – többször
álnévként használja. Kinek melyik művéről van szó?
………………………………………………………………………. 1
pont
21. Írjon ki a szövegből egy szállóigévé vált gondolatot!
Határozza meg, mi a szállóige!
……………………………………………………………………….
………………………………………………………………………. 1
pont
1 pont
……………………………………………………………………….
……………………………………………………………………….
Megoldás
1. Mit jelentenek az adott szóalakok?
mécsel, kerekid,
gépűl
mécsel: az alak a méccsel való világításra utal, ’világít’
vagy ’virraszt’
kerekid: régies alak, ’kerekeid’ jelentésben szerepel a
szövegben
gépűl: -ul/-ül képző, ’gépként, gép módjára’ jelentésű lesz
a szó
Helyes válaszonként egy pont. Elfogadható, ha csak a
jelentés szerepel, magyarázat nélkül.
3 pont
2. Mi a szerepe a szövegben a felkiáltásoknak, a
közbevetéseknek és a hiá¬nyos monda-tok¬nak?
Az élőbeszédre utalnak, ugyanakkor a belső monológban a
töprengést, a vélemény kiala¬ku¬lá-sának bizonytalanságát, a zaklatott
lelkiállapotot adják vissza.
Más megoldás is elfogadható. A megfelelő válasz feltétele
legalább két kulcsszó meg¬je¬lölése.
1 pont
3. Határozza meg a következő mondatban a tagmondatok közötti
viszonyt!
„Az nem lehet, hogy milliók fohásza örökké visszamálljon
rólad, ég!”
alanyi alárendelő szerkezet
Ha a vizsgázó csak az alárendelő szerkezetet ismeri fel: 1
pont
2 pont
4. Az előreutalás, ráutalás és visszautalás nagy szerepet
játszik a szövegkohézió meg¬te-rem¬tésében. Milyen nyelvi eszközök hozzák létre
ezt a kohéziót? Soroljon fel legalább kettőt, példával!
névmások, névmási határozószók: pl. meddig, oly, azokhoz,
ki, előtte, e, rajta, mi, mely, mindez, az, rólad, annyi, ott, midőn, olykor,
magát stb.
jelek, ragok, névutók: pl. gyűjti, óraműved, kerekid,
egybevágnak stb.
ismétlések: pl. jön, idő, kétség, halál stb.
szinonimák: pl. óra - óramű; remény – hit
Csak a megfelelő példával illusztrált eszköz fogadható el.
Önmagában a példa nem ér pontot.
4 pont
5. Milyen alakzatok, költői képek az alábbiak?
"Jön, jön”: szóismétlés,
(gemináció), alliteráció; halmozás 1
pont
„Az nem lehet, hogy milliók fohásza
Örökké visszamálljon rólad, ég!
És annyi vér – a szabadság kovásza –
Posvány maradjon, hol elönteték.” párhuzam, evokáció 1 pont
" Idő! szakadna bár méhed gyümölcse...”: evokáció,
megszólítás (aposztrofé) 1 pont
"jön…., mint mélybe indult sziklagörgeteg”: hasonlat 1 pont
"vér – a szabadság kovásza”: (kéttagú, teljes vagy
kifejtett) metafora 1 pont
Elfogadható egyetlen kulcselem megjelölése is.
6. Az alábbi beszédmódok közül (belső monológ, egyenes
beszéd, függő be¬széd, szabad függő beszéd) melyikben íródott Arany János
költe¬mé¬nye?
belső monológ 1 pont
7. Kik az alábbi idézetek szerzői és mi a mű címe?
"…Ha majd a jognak asztalánál
Mind egyaránt foglal helyet,
Ha majd a szellem napvilága
Ragyog minden ház ablakán…”
Szerző: PETŐFI SÁNDOR: A XIX. század költői
"…Hajt az idő gyorsan, rendes útján eljár,
Ha felülünk, felvesz, ha maradunk, nem vár.
Változik a világ, gyengül, ami erős,
S erős lesz, mi gyenge volt azelőtt.”
Szerző: ARANY JÁNOS Toldi estéje
Teljes, hibátlan válasz: 1 pont
2 pont
8. Folytassa további öt sorral az alábbi
memoriter-részletet!
"…oly szent akarat
Hiába sorvadozzanak
Egy átoksúly alatt.
Még jőni kell, még jőni fog
Egy jobb kor, melly után
Buzgó imádság epedez
Százezrek ajakán.”
Helyesírási, tördelési hibáért nem jár levonás. Egy
szótévesztés vagy szórendcsere: 1 pont
9. Mi a hajó-toposz konkrét jelentése Arany versében?
Válaszoljon egy-két kulcs¬szóval!
az állam, a (magyar) haza, a (magyar) társadalom 1 pont
A helyes válasz a fentiek egyike, vagy szinonimájuk.
10. Kitől származik a hajó képének ilyen allegorikus
használata?
Horatius 1 pont
11. Mi a „Sors” konkrét jelentése Arany versében?
Válaszoljon egy-két kulcsszóval!
idő, történelem,
megváltoztathatatlanság 1 pont
A helyes válasz a fentiek egyike, vagy szinonimájuk.
12. Arany verse kapcsolatba hozható a hazafias költészet
hagyományával. Melyik korszakra jellemző ez a hagyomány? Nevezzen meg egy-két jelentős verset!
reformkor/romantika; Kölcsey: Zrínyi második éneke;
Vörösmarty: Szózat 2 pont
A korszak megnevezése: 1 pont; verspélda: 1 pont
13. Nevezzen meg legalább egy olyan lírai alkotást a magyar
irodalomból, amelyben meghatározó a magány életérzése.
számos mű elfogadható, pl. Csokonai: A Magánossághoz,
Berzsenyi elégiái, Arany: Kertben stb. 1
pont
14. Hogyan kapcsolódnak Arany életművéhez a következő nevek,
dátumok, fogalmak?
Ilosvai Selymes Péter: széphistóriáját használta alapként a
Toldi és a Toldi estéje című elbeszélő költeményeinek megírásához 1 pont
Bolond Istók: (töredékben maradt) verses regényének címe (s
egyben önéletrajzi ihletésű címszereplője) 1
pont
Koszorú: folyóiratának címe (1862-1865) 1 pont
Hamlet: a Shakespeare-dráma híres fordítása 1 pont
Kapcsos könyv: Arany ebbe írta az Őszikék versciklus
darabjait (az emlék-könyv Gyulai Pál ajándéka) 1
pont
Az egyes kulcsinformációk elégségesek, kifejtés nélkül is. A
zárójeles információk nem feltételei a helyes válasznak.
15. Mi jellemzi a költemény verselését?
Rímes-időmértékes vagy nyugat-európai (10-11 szótagos
jambikus sorok, egyfajta stanzába – ababcdcd – szervezetten) 1 pont
A helyes válasz a rímre és az időmértékes verselésre/
jambikus lejtésre is utal.
16. Mi a tiszta rím és asszonánc? Hozzon a versből egy-egy
példát!
tiszta rím: mind a magánhangzók, mind a mássalhangzók
meg¬egyez¬nek;
pl. világnak – egybevágnak
asszonánc: a magánhangzók megegyeznek, a mássalhangzók nem,
hanem egymásnak vagy valamilyen párjai (zöngésség, képzés helye, képzés módja)
vagy semmilyen kapcsolatban nem állnak egymással; pl. percegéssel – mécsel 1 pont
1 pont
Csak a megfelelő példával illusztrált definíció fogadható
el. Önmagában a példa nem ér pontot.
17. Kinek a kéziratban olvasott művéről írta Arany János:
„úgy compositiójá¬ban, mint conceptiojában jeles mű”?
Madách Imre: Az ember tragédiája 1 pont
18. Egyik méltatója volt nemzeti történelmi tragédiánknak.
Töredékben maradt értel-me¬zésében három körbe rendezi a szereplőket. Kinek,
melyik művéről van szó?
Katona József: Bánk bán 1
pont
19. Akadémiai székfoglaló értekezésében az európai és a
magyar barokk két alakját kapcsolja össze. Kiket?
Zrínyi Miklóst és Tassót 1
pont
20. Bár németről fordítja az elbeszélést magyarra, annyira
tetszik neki, hogy a főszereplő nevét – Akakij Akakijevicsét – többször
álnévként használja. Kinek melyik művéről van szó?
Gogol: A köpönyeg 1
pont
21. Írjon ki a szövegből egy szállóigévé vált gondolatot.
Határozza meg, mi a szállóige.
„vissza nem foly az időnek árja”
irodalmi műből vagy híres ember mondásából állandósult
kifejezés, szókapcsolat, amely közhelyszerűen használatos egy-egy adott
helyzetben 1 pont
1 pont
Az idézet folytatása nem hiba. A definíció két kulcseleme a
szállóige nyelvi forrása és az állandósult jelleg.
|